BiLeR JaRi MuLew GaTaiii..aipsss

U FoLLoW... I FoLLoW...

Thursday, April 15, 2010

BeSau NyeR...

Kita kaji dlu erk... pe mksd jerawat tue...
Jerawat besenyer kena kat remaja yang akhir baligh sbb perubahan hormon badan dorg.. Jerawat secara amnya merupakan suatu fenomena biological yang terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia. Ianya sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berminyak seperti kulit muka dan kulit badan. Berdasarkan kajian yang dijalankan dalam bidang perubatan dermatologi telah menemukan hampir 50 jenis jerawat telah menjadi masalah kepada lelaki dan wanita. Jerawat; bahasa Inggeris “Acne Vulgaris”, iaitu masalah kulit yang berlaku pada Pilosebaceous (terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak)pada bahagian kulit. (diciplak dari Wikipedia BM ensiklopedia bbs)

so aku der la dpt doa utk hilangkn jerawt nie..
klu korg der mslh nie  leh la amlkn slalu erk..

Ibn As-Sunni menyebut dalam bukunya riwayat daripada sebahagian isteri Nabi s.a.w yang menceritakan,
“Rasulullah s.a.w pernah menemuiku, ketika itu di jariku tumbuh seperti jerawat. Baginda s.a.w bertanya, “Engkau mempunyai minyak wangi zarirah?”. Aku menjawab, “ada”. Baginda berkata, “Bubuhkanlah pada jerawatmu itu lalu ucapkanlah doa:
doajerawat.jpg
“Allahumma musa-ghiral kabiir wa mukabbiras saghiir, sa-gghir maabi”
Ertinya: Allah Yang Mengecilkan Yang Besar dan Yang Membesarkan Yang Kecil, kecilkanlah jerawatku ini
Dikeluarkan oleh al-Hakim dan beliau berkata “Sanadnya sahih namun ia tidak dikeluarkan oleh al-Bukhari dan Muslim dan dikuatkan oleh az-Zahabi 

No comments:

Post a Comment